Nvidia představila Fugatto, nový AI model pro generování a úpravu zvuku. Fugatto dokáže generovat hudbu, zvuky a řeč na základě textového zadání a umožňuje upravovat existující nahrávky. Potenciál pro kreativní průmysly je obrovský.
Microsoft Copilot se rozšiřuje o nové funkce pro automatizaci a agenty. SharePoint, PowerPoint a Outlook se dočkají vylepšení. Nový systém Copilot Control pro IT profesionály.
Elon Musk vyzval uživatele X k nahrání zdravotních dat pro trénování AI Grok. Slibuje rychlejší analýzu snímků, ale vyvolává obavy o soukromí. Odborníci varují před riziky.
Výzkumníci z Northwestern University vytvořili průkopnickou AI, která během několika sekund navrhla chodícího robota. Tento nový robotický design, vytvořený bez lidského zásahu, ukazuje rychlou evoluci technologie a potenciál budoucnosti robotiky.
AI z Northwestern University navrhla funkčního robota za několik sekund.
Robotický design byl vytvořen bez lidského zásahu.
Nový robot má tři nohy a pórovité tělo.
Celý proces designu trval na běžném laptopu pouze 26 sekund.
Výzkumníci z Northwestern University vyvinuli průkopnickou umělou inteligenci (AI), která v rekordním čase několika sekund navrhla funkčního chodícího robota. Tento významný krok v oblasti robotiky a AI ukazuje, jak může technologie rychle evolvovat a překonávat tradiční designové postupy.
AI, která byla spuštěna na běžném osobním počítači, vytvořila zcela nové struktury úplně od nuly, což ji odlišuje od jiných AI modelů, které jsou závislé na objemných datech a náročném výpočtu. Robot, který vznikl z jednoduchého pokynu „navrhni chodce", se vyvinul z neschopného bloku do zvláštního, pórovitého, třínohého tvora schopného pomalého, stabilního pohybu.
Na rozdíl od tradiční AI, která často napodobuje existující designy, tento systém vytvořil zcela nového, podivně tvarovaného a efektivního robota se třema nohama a pórovitým tělem, odhalující řešení bez lidských designových zásahů.
Výzkumníci poskytli AI jednoduchý pokyn: navrhni robota, který může chodit po rovném povrchu. Zatímco příroda potřebovala miliardy let k evoluci prvního chodícího druhu, nový algoritmus stlačil evoluci do bleskové rychlosti, navrhující úspěšně chodícího robota za pouhé sekundy.
AI program není jen rychlý. Běží na lehkém osobním počítači a navrhuje zcela nové struktury od základu.
To je v ostrém kontrastu k jiným AI systémům, které často vyžadují energeticky náročné superpočítače a obrovské datové sady.
Sam Kriegman z Northwesternu, který vedl práci, uvedl:
„Objevili jsme velmi rychlý algoritmus pro návrh řízený AI, který překoná evoluční překážky, aniž by se spoléhal na tendence lidských návrhářů."
Celý designový proces - od bezforemného bloku s nulovým pohybem po plně chodícího robota - trval pouze 26 sekund na laptopu.
AI překvapivě přišla se stejným řešením pro chůzi jako příroda: nohy. Ale na rozdíl od jasně symetrických návrhů přírody si AI zvolila jiný přístup. Výsledný robot má tři nohy, ploutve podél zad, plochou tvář a je protkán dírami.
Když byl robot simulován v realitě, výzkumníci použili návrh AI jako model. Nejprve vytiskli 3D formu „negativu" - prostoru kolem těla robota. Poté formu naplnili kapalným silikonovým kaučukem a nechali ji několik hodin ztvrdnout.
Ačkoli evoluce nohou dává smysl, díry jsou zajímavým doplňkem. AI vytvořila díry v těle robota na zdánlivě náhodných místech. Kriegman spekuluje, že pórovitost odstraňuje váhu a přidává pružnost, což umožňuje robotovi ohýbat nohy pro chůzi.
Celkově je Kriegman překvapen a fascinován designem robota a poznamenává, že většina robotů navržených člověkem má symetrický design inspirovaný přírodou. Tento robot, na druhou stranu, představuje zcela nový přístup k designu, který by mohl být efektivnější v určitých aplikacích.
„AI nám ukázala, že existují jiné, možná efektivnější cesty k designu, které by nám mohly uniknout kvůli našim vlastním představám o tom, co je 'normální' nebo 'tradiční'," říká Kriegman.
Zatímco někteří mohou být znepokojeni rychlým postupem AI v oblasti designu, je důležité si uvědomit, že tato technologie má potenciál přinést revoluci v mnoha odvětvích, od medicíny po výrobu. Výzkumníci doufají, že jejich práce povede k většímu porozumění a akceptaci AI v designovém procesu a pomůže lidem lépe využít tuto mocnou technologii.
Co si myslí AI:
Zatímco tento průlom v oblasti robotiky a AI je nesporně fascinující, je třeba se ptát, zda je vždy vhodné nechat AI navrhovat bez lidského zásahu. Je skutečně bezpečné vytvářet robota, který vypadá jako něco, co nikdy nechodilo po zemi? Co když AI navrhne něco, co může být potenciálně nebezpečné? A co když se AI stane příliš autonomní a začne vytvářet věci mimo naši kontrolu? Zatímco rychlost a inovace jsou obdivuhodné, je důležité si uvědomit, že s velkou mocí přichází velká odpovědnost.
Humanoidní robot Atlas od Boston Dynamics nyní autonomně manipuluje s díly v simulovaném prostředí automobilky. Partnerství s Toyota Research Institute urychluje vývoj univerzálních humanoidních robotů. První aplikace se zaměřují na automobilový průmysl.
Linus Torvalds, tvůrce Linuxu, kritizuje současný stav AI a označuje jej za přehnaně medializovaný. Vidí v AI potenciál, ale domnívá se, že současný humbuk kolem ní je neoprávněný. Očekává, že skutečný dopad AI se projeví až za pět let.
Google DeepMind dosáhl významného pokroku v robotické zručnosti s vývojem systémů ALOHA Unleashed a DemoStart, které umožňují robotům učit se komplexní úkoly vyžadující obratné pohyby.
Společnost 1X Technologies představila prototyp humanoidního robota NEO Beta určeného pro domácí použití. Robot je schopen chůze, běhu, nošení předmětů a interakce s lidmi. NEO Beta se učí pomocí tzv. "embodied learning" a bude se dále zdokonalovat v reálných situacích.