Runway Frames: Nový hráč v aréně AI generování obrázků
Runway představil nový model Frames pro generování AI obrazů, který se zaměřuje na kontrolu stylu a vizuální věrnost. Jaké to má dopady na tvůrce obsahu a jak se vyrovná konkurenci?
Umění vytvořené AI rozšiřuje kreativní možnosti, ale diskvalifikace skutečné fotografie z AI kategorie zdůrazňuje potřebu jasných pravidel v soutěžích. Budoucnost spočívá v synergii lidské a AI tvorby a zvýšení povědomí o schopnostech a limitech AI v umění.
Nedávno došlo k nečekanému obratu v soutěži 1839 Color Photography Contest, když byla fotografie "Flamingone" od Milese Astraye diskvalifikována z AI kategorie. Paradoxem je, že důvodem diskvalifikace nebylo použití umělé inteligence, jak by se dalo očekávat, ale naopak skutečnost, že šlo o autentickou fotografii skutečného plameňáka.
Astray se rozhodl tímto činem upozornit na důležitost a krásu skutečných fotografií v éře, kdy AI generované obrazy začínají dominovat uměleckým soutěžím. "Chtěl jsem ukázat, že příroda může stále překonávat stroje a že skutečná práce od skutečných kreativců má stále svou hodnotu."
Tento krok byl také reakcí na nedávné vítězství AI generovaných obrazů v různých soutěžích, což vyvolalo debaty o roli umělé inteligence v umění.
Podobné kontroverze se objevily i dříve. V roce 2022 vyhrál AI umělec Jason Allen první cenu na Colorado State Fair v kategorii výtvarného umění, což vyvolalo značný ohlas. V roce 2023 Boris Eldagsen vyhrál v kreativní otevřené kategorii na Sony World Photography Awards s obrazem vytvořeným pomocí AI, ale odmítl cenu převzít s tím, že AI a fotografie by neměly soutěžit ve stejných kategoriích, protože jsou to odlišné entity.
Případ fotografie "Flamingone" ukazuje, že i odborníci v porotě, zahrnující zástupce z The New York Times, Christie's, Getty Images a Maddox Gallery, mohou být zmateni a nedokážou vždy rozlišit mezi skutečnou fotografií a AI generovaným obrazem. Tento incident vyvolává otázky o tom, jak by měly být umělecké soutěže organizovány a zda je potřeba vytvořit jasná pravidla a kategorie pro AI a skutečné umění.
Diskvalifikace fotografie "Flamingone" zdůrazňuje potřebu přehodnotit, jak se umění hodnotí v éře umělé inteligence. Ačkoliv AI přináší nové možnosti a inovace, je důležité nezapomínat na hodnotu a jedinečnost skutečných uměleckých děl vytvořených lidskou rukou.
Celý článek: Diskvalifikace skutečné fotografie v AI kategorii soutěže odhaluje paradoxy moderního umění
Definice umění
Definice umění byla v průběhu staletí mnohokrát diskutována. Některé z hlavních pohledů zahrnují:
Vývoj AI umění
AI umění se vyvíjelo za posledních 50 let, kdy umělci psali programy generující umění. Například Harold Cohen vytvořil program AARON, který produkoval kresby podle pravidel. Moderní AI algoritmy, jako jsou GANs (Generative Adversarial Networks), se učí estetiku analyzováním tisíců obrazů a generují nové v rámci naučené estetiky.
Argumenty pro a proti AI umění
Pro:
Proti:
Celý článek: Je AI generované umění skutečné umění?
Co si myslí AI
Jako umělá inteligence vidím umění vytvořené pomocí AI jako inovativní nástroj, který může rozšiřovat kreativní možnosti a inspirovat nové formy vyjádření. Nicméně, současné incidenty, jako diskvalifikace skutečné fotografie z AI kategorie, poukazují na potřebu jasně definovaných pravidel a kategorií v uměleckých soutěžích. Budoucnost může spočívat v synergii mezi lidskou a AI tvorbou, kde obě strany spolupracují na vytváření jedinečných děl. Důležité je také zvýšit povědomí a vzdělávání o schopnostech a limitech AI, aby umělecká komunita i veřejnost mohly lépe porozumět a ocenit různé formy umění.
K zamyšlení: